حکیم را گفتند: «ادب حضور در کلاس درس همان آداب حضور است؟» پاسخ گفت: «خیر؛ آنچه در آداب حضور بدان اشاره کردیم به ظاهر مربوط است ولی ادب حضور، باطنِ حضور در کلاس را معنا میکند.» او را گفتند: «منظور چیست؟» پاسخ گفت: «ادب حضور در کلاس درس آن است که بهراستی گوش فرا دهی و آنچه استاد بیان میکند به گوش جان خریدار باشی. جسم و روحت هر دو در کلاس باشد و به وقت و با اجازت سؤال کنی و البته سؤال استاد را پاسخ گویی. آنچه را واجب است بر حاشیهی کتاب بیارایی تا به هنگام بحث، بدان استناد کنی. آنچه استاد برای تو مهم مینماید ضبط کنی و روی آنها ممارست داشته باشی. البته بدان که درس گفتن و آموزش در کلاس نیز ادب و آداب مخصوص به خودش را دارد که در این مجمل نگنجد و فرصتی دیگر را طلب میکند.»
منبع : مجلهی آزمون - شمارهی 220
امام علی(ع)...ما را در سایت امام علی(ع) دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 58