آداب حضور در کلاس

خرید بک لینک
از حکیمی پرسیدند: «آداب حضور در کلاس درس را چگونه میپنداری؟» پاسخ گفت: «آداب حضور در کلاس درس آن است که به هنگام ورود استاد از جای برخیزی و تا اجازت نفرموده است بر جای منشینی! دیگر آنکه در نهایتِ آرامش باشی و در حضور ایشان هیچ صحبت نکنی جز با رخصتِ استاد. هیچ پای دراز مکنی و آراسته و تمیز لباس بپوشی. قبل از ورود استاد در کلاس حاضر باشی و از پی استاد از کلاس خارج شوی.»

حکیم را گفتند: «ادب حضور در کلاس درس همان آداب حضور است؟» پاسخ گفت: «خیر؛ آنچه در آداب حضور بدان اشاره کردیم به ظاهر مربوط است ولی ادب حضور، باطنِ حضور در کلاس را معنا میکند.» او را گفتند: «منظور چیست؟» پاسخ گفت: «ادب حضور در کلاس درس آن است که بهراستی گوش فرا دهی و آنچه استاد بیان میکند به گوش جان خریدار باشی. جسم و روحت هر دو در کلاس باشد و به وقت و با اجازت سؤال کنی و البته سؤال استاد را پاسخ گویی. آنچه را واجب است بر حاشیهی کتاب بیارایی تا به هنگام بحث، بدان استناد کنی. آنچه استاد برای تو مهم مینماید ضبط کنی و روی آنها ممارست داشته باشی. البته بدان که درس گفتن و آموزش در کلاس نیز ادب و آداب مخصوص به خودش را دارد که در این مجمل نگنجد و فرصتی دیگر را طلب میکند.»

منبع : مجلهی آزمون - شمارهی 220

امام علی(ع)...

ما را در سایت امام علی(ع) دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 58 تاريخ: چهارشنبه 1 اسفند 1397 ساعت: 20:36

صفحه بندی